Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Lokakuu 26, 2014, 07:04:25

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
38972 viestiä 2202 aihetta kirjoittanut 714 jäsentä
Uusin jäsen: Mirzcu
* * Etusivu Forum Index Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sisältö
  FT koeajaa
     Audi A3 3.2 Quattro
     Lexus IS220d Sport
     Opel Tigra Twin Top
     Skoda Octavia Combi RS
     Mazda 3 MPS
     Subaru Impreza WRX 2,5T
  Linkit
     Linkit (päivitetty 25.5)
  Tekniikka tutuksi
     Turboahtaminen
  Itse-kun-sen-tein
     Takaluukun siloittaminen
     Etubasson teko
     Airbag-ratin vaihto
Uusimmat
kirjoittanut Saab.96
[eilen kello 11:55:08]

kirjoittanut Rally Race Fin
[Lokakuu 24, 2014, 18:41:49]

kirjoittanut Rally Race Fin
[Lokakuu 24, 2014, 18:40:39]

kirjoittanut Race Performance Oy
[Lokakuu 24, 2014, 17:22:22]

kirjoittanut Race Performance Oy
[Lokakuu 24, 2014, 17:18:30]

kirjoittanut Mirzcu
[Lokakuu 22, 2014, 12:46:24]

kirjoittanut TuomoL
[Lokakuu 20, 2014, 17:42:02]

kirjoittanut MADHeadZ
[Lokakuu 19, 2014, 22:58:04]

kirjoittanut Rally Race Fin
[Lokakuu 18, 2014, 09:19:44]

kirjoittanut Rally Race Fin
[Lokakuu 18, 2014, 09:18:01]
Last 100 Shouts:
Lokakuu 21, 2014, 18:57:28
Läpi meni...
Lokakuu 20, 2014, 08:11:42
Tsemppiä kokeeseen:)
Lokakuu 19, 2014, 09:41:29
Aletaan olemaan jännän äärellä. Siitä on kohta 14 vuotta kun on teoriakoetta konttorilla tehty ja taas yritetään jos BE:n saisi lappuun.
Lokakuu 13, 2014, 16:52:59
Fucking facebook tappaa kaikki foorumit kun porukka nököttää siellä niissä ryhmissään ja keskustelee sen kautta. minä en ole sieluani sille myynyt ENKÄ MYY!!!!
Lokakuu 09, 2014, 15:37:12
Joo, someaika, kaikki siirtyny siihen johonki Fveispalmiin ja Quitteriin? X) PS. Mulla ei oo Quitter tiliä, emmä tarvii ku mä en viitti ees alottaa. Ei kannata kuitenkaa.
Lokakuu 07, 2014, 23:21:23
Muuten hyvä idea, mutta ei toi datsuni jaksa sutia. Jos olisi oikein hyvä paikka tiedossa niin voisi sitä tietysti huonompaa rengasta laittaa alle. Wink
Lokakuu 06, 2014, 23:44:30
Jotain sisältöä pitäis varmaan koittaa kehittää. Pitäiskö tatxa ottaa joku kamera mukaan ja käydä vetää joku päivä vaikka vähän kumia katuun? Ois soareriin nyt kaks sarjaa uusia takarenkaita niin ois liitua millä piirtää. Cheesy
Lokakuu 04, 2014, 11:13:08
Siltä se tuntuu. datsuni foorumillakin nykyään 50-70% viesteistä myyntipalstalla.
Lokakuu 03, 2014, 20:55:10
Joo o... Taitaa olla foorumeiden aika ohi?
Lokakuu 03, 2014, 09:13:26
Joo aika nopeesti vaikeni taas. :/
Lokakuu 02, 2014, 17:08:45
Harmi ku ketään ei vaan enää taida kiinnosta... :/
Syyskuu 28, 2014, 09:53:02
Syyskuun loppukiri?
Syyskuu 06, 2014, 06:50:55
Puh pah
Syyskuu 02, 2014, 17:52:16
Taitaa olla vaan puustiPoks! Roll Eyes
Syyskuu 01, 2014, 23:05:30
Tai sit turbo vasta spoolaa ja kohta potkasee kovaa?
Elokuu 24, 2014, 14:50:11
Oli vaan kesäauto, sadekausi keskeytti ajelun. Smiley
Elokuu 21, 2014, 16:01:13
Tais kotterosta loppua menovesi, mut oli hauskaa sen aikaa kun se kulki Smiley
Elokuu 13, 2014, 20:04:51
Pienempää sisään vaan jos teilläkin on näin laiska auto... Cheesy
Elokuu 13, 2014, 09:47:45
Ei hyydytä nyt!!!!
Elokuu 01, 2014, 22:39:59
Tan tan taaaaaaaaaaaaaaaa
Heinäkuu 30, 2014, 13:51:14
Sen verran TanTanTania tullu tännekin eilisistä hitsauksista et nahka kuoriutuu olkapäistä Cheesy
Heinäkuu 30, 2014, 13:08:42
Tantantaaaaaaa!!!
Heinäkuu 29, 2014, 20:53:05
Mutta joo.. mä menen Golfin vaihteen siirtäjiä ihmettelemään
Heinäkuu 29, 2014, 20:52:18
Ainahan se on pientä takapakkia.. ei jatkuvaa kasvua ole olemassakaan Cheesy
Heinäkuu 28, 2014, 13:22:49
jauhakaa ne facejorinat täällä ni alkais ehkä piristyy
Heinäkuu 28, 2014, 13:20:00
Niin, hyytys yhtä nopeesti ku alkoikin Cheesy Katotaan miten tää tästä jatkuu, pitäis vaan jotenkin lisätä "volyymiä" joskos tänne joku löytäis turinoimaan lisää Smiley
Heinäkuu 27, 2014, 20:53:04
Jaa, oli?
Heinäkuu 27, 2014, 14:27:31
Oli tää forumi sentään hetken edes "elossa" Cheesy
Heinäkuu 20, 2014, 22:16:20
Ja golffin takapuskimeen rubbercombbia
Heinäkuu 15, 2014, 21:40:58
Juu madalletaan...
Heinäkuu 15, 2014, 12:14:06
Wohouuu Grin
Heinäkuu 15, 2014, 11:45:10
tein sen  \o/ nyt on jonkun asteen rojekti kertomus.
Heinäkuu 14, 2014, 22:36:31
Anna mennä vaan, Go Fot It! Cheesy
Heinäkuu 14, 2014, 22:33:29
Hitto kun ei ole kuvia Mersun tuunaamisesta kun Lumia ne kaikki on kätkenyt. Mutta jos se ei ketään häiritse voin kirjoittaa topicit ja täyttää pelkillä nykyään kuvilla
Heinäkuu 14, 2014, 22:09:50
mulla nyt näemmä tapahtuu ku teet kontin subbaset kuntoon, sit vkl:n jälkeen saat uuden idean ja purat juuri tehdyt jutut, ja sit saakin jo taas uuden idean ja onneks en kerenny aloittaa ihan kaikkea toisen idean juttuja Grin Grin
Heinäkuu 14, 2014, 21:53:54
Pitäiskö täs itekki alkaa tosissaan aktivoitumaan ja huudella projekti kertomukseenkin jotain vaikka mitään ei ole tapahtunutkaan..Cheesy ja Zuissi boi vois madaltaa sitä poloa..Cheesy
Heinäkuu 14, 2014, 07:28:52
Valoa kohti vai terminaali hoitoa?
Heinäkuu 14, 2014, 02:14:31
Valoa tunnelin päässä, eikä se ole juna Grin
Heinäkuu 13, 2014, 09:36:21
Hep
Heinäkuu 12, 2014, 15:45:28
Aaaaapuvaaaaa
Heinäkuu 12, 2014, 13:46:38
Tai sit vaan koitetaan ottaa itseämme niskasta kiinni ja palataan juurille, keskustelun lähteelle ja loppumattoman tiedon tarjoamiseen ja totaalisen turhan jonninjoutavan jauhamiseen Grin
Heinäkuu 12, 2014, 11:29:27
tää on rikki Grin
Heinäkuu 12, 2014, 11:28:33
mitä tääl on tapahtunu, paljon uusia viestejä lyhyen ajan sisään?
Heinäkuu 12, 2014, 09:54:03
Auttaakos jos pärisee?
Heinäkuu 12, 2014, 09:50:52
Mut vois aktivoitua ja pitää ääntä, tai yrittää ainakin Cheesy
Heinäkuu 11, 2014, 14:01:28
On kyllä aika hiljaista
Heinäkuu 10, 2014, 23:32:55
Oho, se vähän levis Cheesy Grin
Heinäkuu 10, 2014, 23:32:32
nyt PRKLE IHMISET HERÄTYS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Smiley
Kesäkuu 28, 2014, 13:32:08
Criminal cruisings

Täällä myös kuvia ja pikku video (video suurimmaksi osaksi criminaleista, niin kauan kun sitä kesti)

http://www.elpuercosi.fi/2014/06/27/criminal-cruising-9-vantaa-cruising-pictures-and-video/
Toukokuu 31, 2014, 02:22:29
Maaliskuu 30, 2014, 11:33:27
Maaliskuu 17, 2014, 22:59:47
väsättiin tommonen komia hakukone autoveropäätöksille, jos kokee tarvitsevansa:
http://www.autoulkomailta.com/ -> tullinverotiedot
Tammikuu 04, 2014, 14:13:02
Tosta on tullut vaan joka foorumin myynti-ilmojen syöpä
Tammikuu 03, 2014, 20:47:28
Nipa, katsotaan mitä voidaan asialle tehdä.. Otettu ylläpidon kanssa asia "pöydälle"..
Tammikuu 03, 2014, 09:06:47
Voi vi&%¤!!! Nyt toi Rally Race Fin on tullut tännekkin spämmäämään noita niiden vammaisia ja selkeä lukuisia ilmoituksia...
Joulukuu 31, 2013, 13:01:19
Onnellista uutta vuotta!
Joulukuu 31, 2013, 11:50:20
Hyvää Uutta Vuotta! Sohvalle käy tieni...
Joulukuu 31, 2013, 11:15:55
hyvää uuttavuotta.. töihin käy tie..
Joulukuu 24, 2013, 23:13:49
jouluja jouluja!
Joulukuu 24, 2013, 21:48:28
!auluoj äävyH
Joulukuu 24, 2013, 14:17:35
Hyvää joulua!
Joulukuu 24, 2013, 10:07:32
Hyvää Joulua!
Marraskuu 02, 2013, 14:27:44
Lokakuu 20, 2013, 19:44:04
Kuion hyvin sai vanteet putsata ja mten vaikuttaa jos on jotain kiveniskuja tai rotvallista jäänyt jälkiä?
Lokakuu 19, 2013, 00:04:10
Lokakuu 18, 2013, 08:07:35
Ihan perus bmw. Onhan siinä moitittavaa, mutta ei isompia huolia toistaiseksi..
Lokakuu 17, 2013, 19:04:50
Joko sieltä jotain kivaa löyty? Smiley
Lokakuu 17, 2013, 18:09:44
Nyt voi lopettaa nettiauton selaamisen vähäksi aikaa. Smiley
Lokakuu 16, 2013, 20:45:38
päivitin sivuja, tuolla voi ihmetellä jatkossa videoita ja kuvia www.elpuercosi.fi
Lokakuu 02, 2013, 20:50:42
Varmaan joku tylsä bemari tulee. Sad Kunhan nyt löytäisi sopivan..
Lokakuu 02, 2013, 20:49:01
En mä nelikkoa erityisesti halua, mutta olisihan se kiva. Toi linkkaamani diudi menisi kyllä, mutta on kyllä tähän väliin liian kallis pitää. Vaikka pysyis ehjänä. Cheesy
Lokakuu 02, 2013, 20:04:55
tatxa, osta meiä avensis pois! On nelikko, pärjää talvella, kitkatkin jo valmiiks alla!
Syyskuu 30, 2013, 14:00:16
juu noi vanteet voi hyvin jättää pois..Cheesy on ne kauhiat..Cheesy
Syyskuu 29, 2013, 15:44:11
Niin joku tällänen vai: http://www.nettiauto.com/audi/a6/5956992
Menis budjettiin kyllä, kun jättää noi rumat vateet pois. Tuskin vaan on vara ajaa tollassella. Cheesy
Syyskuu 26, 2013, 21:58:43
NELIVETO!!
Syyskuu 26, 2013, 17:38:07
Pitäisi varmaan kohta löytää se talviauto jostain. Alkaa olemaan turhan kylmää nissanille. Ehdotuksia?
Syyskuu 14, 2013, 03:10:11
Syyskuu 01, 2013, 15:17:24
Tässä muista autoja räyskälässä.. http://youtu.be/U50QZmyOpAA
Syyskuu 01, 2013, 15:17:10
Ehkä Cheesy
Syyskuu 01, 2013, 14:50:03
V8 +remmi?
Syyskuu 01, 2013, 10:09:14
http://www.youtube.com/watch?v=Wjbm4DC0HpE Kaverin remmibemari vartilla..
Elokuu 29, 2013, 22:58:00
Eihän tuo oo mulla ollu enää yli vuoteen..=)
Elokuu 29, 2013, 20:11:51
eiks se olekkaan enään sulla? Shocked
Elokuu 26, 2013, 13:10:48
Siel ois eräs toinenkin corolla myynnis..Wink on turbo ja kaikkee..Cheesy
Elokuu 25, 2013, 20:29:03
Elokuu 17, 2013, 17:10:03
säksä vaihtu beemariin! beemari myyty kaverilla Cheesy
Elokuu 17, 2013, 11:52:55
http://www.youtube.com/watch?v=o4R8icDl1QM lowrider & vantaa cruising 16.8
Elokuu 16, 2013, 21:13:03
Huomenna kaks mitskua keihäästä! Cool
Elokuu 15, 2013, 16:16:10
En ole harraste autoa etsimässä, joten ei säksä ihan listan kärjessä ole. Katsotaan nyt mitä muuta löytyy nettiautosta. pari kk aikaa etsiä.
Elokuu 15, 2013, 11:42:37
varma? maalaanko itse sen sulle, valkosta maalia olis nytten pari litraa ja fillerii 4 litraa
Elokuu 14, 2013, 22:34:07
En tiedä onko mulla aikaa alkaa maalaamaan. Wink Vetotapa tietysti yksi tärkeimmistä kriteerestä.
Elokuu 14, 2013, 20:56:43
eikä ois kuin kilometrin matka!
Elokuu 14, 2013, 20:56:29
säksä toimii siis hyvin Wink
Elokuu 14, 2013, 20:30:36
Elä nyt ainakaa auton vetotapaa mee vaihtamaan Smiley Pitäs itekin toi sininen myydä pois jossain vaihees...
Elokuu 14, 2013, 18:38:16
tatxa, säksä tai sitten corolla,
toinen neuvoteltavissa ja corolla 2700, mut katotaan pieni vara vielä tosta jos kiinnostaa
Elokuu 14, 2013, 16:34:46
Sain bemarin myytyä. Smiley Aika pienellä alella alkuperäisestä pyynnistä. Nyt sit tarvis talveksi löytää joku kiva menopeli, 3-5ke hintaluokassa..
Elokuu 12, 2013, 15:26:21
Cheesy
Elokuu 10, 2013, 12:12:42
Kremi, sivua ei löydy??
Google
+ 
|-+  Forum
| |-+  Tekniset
| | |-+  Kori (Valvojat: Braze, EvoRolla, DaZuissi)
| | | |-+  Diffuusori
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Diffuusori  (Luettu 5640 kertaa)
DaZuissi
AntiCityBoy
Moderator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 2955


Golf TDI & GSX-R 750

bluedevil331@hotmail.com
WWW Sähköposti
« : Joulukuu 22, 2010, 18:26:12 »

Tässä on viimme aikoina hakenut tietoa / mietiskellyt miten rakentaa autoon toimiva diffuusori.
Lähinnä mielenkiinnon takia. Mutta voihan sitä joskus tuohon bemmiinkin kokeilla jotain väsätä.

Sehän on lähinnä laite joka kiihdyyttää ilmanvirtausta auton peräpäässä, mikä aiheuttaa alipaineen auton alle mikä imee autoa tiehen.

Kymysyksiä:
1) Tottakai on parempi jos koko autonpohja on tasainen, mutta onko mitään hyötyä tehdä vain pelkkää takaosan diffuusoria?

2) Kulmasta olen löytänyt tietoa että sen pitäisi olla jotain 7-11 asteen väliltä. Kuinka iso ero on tekeekö loppuosan muotoilusta suoran yhdellä tietyllä kulmalla, vai muotoileeko sen kuten siipiprofiilin joka jyrkkenee loppua kohden? Kuten seuraavissa kuvissa.

tallennettu

'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)
Nipa
Hopeasormi
****
Poissa Poissa

Viestejä: 436


Batmobile


Sähköposti
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2010, 19:27:27 »

onko mitään hyötyä tehdä vain pelkkää takaosan diffuusoria?


Veikkaan vahvasti että ei varsinkaan jos haluat siitä yhtään toimivan. Onhan nuo kunnon oikeat diffuusorit tunnelissa testattu ja kuten enzon pohjastakin näkee että se on tehty tasaiseksi kauttaaltaan ja diffuusorin evät alkaa jo melkein puolestavälistä autoa. Kai tohonkin olisi rakennettu pelkkä takaosan diffuusori jos siitä olisi oikeastaan jotain hyötyä eikä päädytty tekemään kuvan mukaista ratkaisua.

Siis en asiasta oikeasti mitään tiedä mutta näin sen nyt luulisi nopeasti ajateltuna olevan Grin
tallennettu

Honda Accord 2.4 AT
Mr.Tuning
Vakioboardilainen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 95



Sähköposti
« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2010, 19:49:57 »

Muistaakseni näistä diffuusoreista oli juttua tänä vuonna jonkin GTI-lehden sivuilla, mutta mitä mieleen jäi niin että nämä toimii monin verroin paremmin kuin esim. takaspoikat.
tallennettu
DaZuissi
AntiCityBoy
Moderator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 2955


Golf TDI & GSX-R 750

bluedevil331@hotmail.com
WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2010, 19:57:14 »

kuten enzon pohjastakin näkee että se on tehty tasaiseksi kauttaaltaan ja diffuusorin evät alkaa jo melkein puolestavälistä autoa. Kai tohonkin olisi rakennettu pelkkä takaosan diffuusori jos siitä olisi oikeastaan jotain hyötyä eikä päädytty tekemään kuvan mukaista ratkaisua.

Tuulitunneliin ei ole mahdollisuutta, jos ei pohjoistuulta lasketa  Grin

Ferrariassahan on haettu maksimaalista downforcea. Jos tuolla ratkaisulla tulee 100% downforcea miten paljon olisi samaan autoon saatu pelkällä takapään rakennelmalla? 20%?
tallennettu

'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)
Atte.H
Hopeasormi
****
Poissa Poissa

Viestejä: 376



Sähköposti
« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2010, 19:59:49 »

Jos tuollasen virityksen saa toimimaan niin veikkaisin auton muuttuvan aika rajusti aliohjaavaksi (ja valtaosa autoista kun on jo valmiiksi aliohjaavia). Auton pohja kannattais suojata ainakin konehuoneen alapuolelta, jolloin keulasta sisään menevä ilma ei poistuis niin helposti auton alle. Tuossa ferrarissakin näyttää olevan tehtynä kunnon ilmanpoistoaukot etulokasuojiin, joista ilma pääsee ulos järkevämmin.

En tiedä aerodynamiikasta itsekään mitään, mutta tuollanen tuli mieleen.
tallennettu

- vectra b 2.0
Nipa
Hopeasormi
****
Poissa Poissa

Viestejä: 436


Batmobile


Sähköposti
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2010, 20:53:43 »

kuten enzon pohjastakin näkee että se on tehty tasaiseksi kauttaaltaan ja diffuusorin evät alkaa jo melkein puolestavälistä autoa. Kai tohonkin olisi rakennettu pelkkä takaosan diffuusori jos siitä olisi oikeastaan jotain hyötyä eikä päädytty tekemään kuvan mukaista ratkaisua.

Tuulitunneliin ei ole mahdollisuutta, jos ei pohjoistuulta lasketa  Grin

Ferrariassahan on haettu maksimaalista downforcea. Jos tuolla ratkaisulla tulee 100% downforcea miten paljon olisi samaan autoon saatu pelkällä takapään rakennelmalla? 20%?

No enhän mä nyt hyvä mies tarkoittanut että sun pitää tuulitunneliin mennä testaamaan Grin Tai voithan sä tietysti sopivalla tuulella maata maassa mahallas jonku käryävän risun kanssa ja kattoa miten se savu siellä auton pohjassa kulkee Smiley Cheesy Grin Roll Eyes

Onhan auton aerodynamiikassa muutenkin suuria ja pieniä eroja jo pelkästään muotoilun vuoksi. Mutta en usko että ihan perus kauppakassissa huomaa yhtään mitään eroa oli siinä takaspoileri tai diffuusori verrattuna siihen että siinä ei ole kumpaakaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2010, 20:57:51 kirjoittanut Nipa » tallennettu

Honda Accord 2.4 AT
Atte.V
AttePotretti
FT-Member
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 923



Sähköposti
« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2010, 22:02:31 »

Kyllä mä nyt ainakin ensin lähtisin miettimään että miten se keulan ilmanohjaus toimii ja vasta sitten siirtyisin taaemmas. Ja varmastikin vaatii tollanen diffuusori tasaisen pohjan, koska muuten se ilma tulee kyllä niin pyörteilevänä sinne taakse että ainakin osa hyödystä hukkuu siihen. Tasainen pohja myös pienentää ilman vastusta. Toi keulan ilman ohjaus on kyllä jo ihan jäähdytyksen kannaltakin todella isossa roolissa.

Jos ihan oikeasti toimivaa aerodynamiikkaa haetaan niin ihan pakko sitä on jollain testata ja tutkia. Sarlin race teamin sivuilla oli aikoinaan hyviä kuvia, kun olivat niiden escortin aerodynamiikkaa tutkineet. Ne oli mm ajaneet edessä toisella autolla jonka kontista päästettiin savua auton päälle jollain laitteella ja kolmannella autolla ajettiin vierellä ja kuvattiin. Vähän samaa ideaa käytetään ihan oikeissakin tuuli tunneleissa. Toinen keino oli että autoon oli liimattu noin 10cm pitkiä narun pätkiä joka puolelle autoa varmaan useita tuhansia kappaleita ja autolla ajettiin ja toisesta autosta taas kuvattiin ja narujen heilumisesta sitten pystyttiin päättelemään miten ilma missäkin kohtaa autoa käyttäytyy. Nyt näytti vaan olevan sivut päivityksen alla niin ei löytynyt kuvia tähän hätään. Yleensäkin sanoisin että toi aerodynamiikka on se vaikein osa kun toimivaa rata-autoa ollaan rakentamassa.
tallennettu

MX-5 1,8 turbo
Soarer 2.5TT -> single turbo
S320 CDI
TatXa
Kyllönen
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1116



Sähköposti
« Vastaus #7 : Joulukuu 23, 2010, 16:28:38 »

Itse miettinyt samaa asiaa. Nopeasti ajateltuna pitäisi ainakin taka-akselisto peitää juurikin pyörteilyn takia. Ennen taka-akselia pohja on suht tasainen. Toisekseen ilmavirtaus pitäisi saada ohjattua sen diffuusorin alle.

Testaamiseen halvin ja helpoin ratkaisu on kunnollinen telemetria. Toki vaatii, että kuski ajaa tasaisia kierroksia.
tallennettu

Atte.H
Hopeasormi
****
Poissa Poissa

Viestejä: 376



Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 23, 2010, 17:30:16 »

Kyllä mä nyt ainakin ensin lähtisin miettimään että miten se keulan ilmanohjaus toimii ja vasta sitten siirtyisin taaemmas. Ja varmastikin vaatii tollanen diffuusori tasaisen pohjan, koska muuten se ilma tulee kyllä niin pyörteilevänä sinne taakse että ainakin osa hyödystä hukkuu siihen. Tasainen pohja myös pienentää ilman vastusta. Toi keulan ilman ohjaus on kyllä jo ihan jäähdytyksen kannaltakin todella isossa roolissa.

Samaa mieltä. Se perän pito ei paljoa lohduta, jos keula ei pysy kiinni tiessä yhtään paremmin kuin ennenkään. Jäähdytystä en huomannut itse edes ajatella tän asian yhteydessä, mutta senkään merkitystä ei varmaankaan voi korostaa liikaa, jos autolla on tarkoitus ruveta ajamaan kunnolla kovaa.
tallennettu

- vectra b 2.0
Atte.V
AttePotretti
FT-Member
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 923



Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 23, 2010, 22:55:16 »

Kyllä mä nyt ainakin ensin lähtisin miettimään että miten se keulan ilmanohjaus toimii ja vasta sitten siirtyisin taaemmas. Ja varmastikin vaatii tollanen diffuusori tasaisen pohjan, koska muuten se ilma tulee kyllä niin pyörteilevänä sinne taakse että ainakin osa hyödystä hukkuu siihen. Tasainen pohja myös pienentää ilman vastusta. Toi keulan ilman ohjaus on kyllä jo ihan jäähdytyksen kannaltakin todella isossa roolissa.
Samaa mieltä. Se perän pito ei paljoa lohduta, jos keula ei pysy kiinni tiessä yhtään paremmin kuin ennenkään. Jäähdytystä en huomannut itse edes ajatella tän asian yhteydessä, mutta senkään merkitystä ei varmaankaan voi korostaa liikaa, jos autolla on tarkoitus ruveta ajamaan kunnolla kovaa.
Kyllä sitä jäähdytyksen tarvettakin voi yli korostaa. Tärkeintä ois että kaikki puskurista menevä ilma jäähdyttää jotain. Sinne konehuoneeseen virtaava ilma kuitenkin nostaa ilman vastusta joten ei sinne ns. turhaa ilmaa kannata ajaa. Itellä oli viime kesänä tossa ahdetussa MX-5:ssa aika pahoja lämpö ongelmia kovassa rasituksessa ja ne ratkes lopulta aika yksinkertaisesti ilman ohjaimilla. Dynossa oli hyvä tutkia aina jäähdyttely tauoilla, että miten se ilma virtaa kun edestä puhallettiin ilmaa sellasella ihan jäätävän kokosella puhaltimella. Tossa on keulalla aika iso cooleri ja heti sen takana syyläri ja öljyn jäähdytin, jotka muodostaa jonkin verran tietenkin vastusta ja ilma menee tietenkin siitä mistä helpoiten pääsee. Auton alta oli poistettu siellä vakiona olevat pohja muovit, koska ne ei ton coolerin kanssa enää mahtuneet. Puskurin taka osan ja coolerin välissä oli vain noin 5cm leveä aukko koko keulan leveydeltä, mutta siitä aukosta sukelsi varmaan 80% ilmasta auton alle coolerin ja syylärin edestä. Tilasin sit uudet pohja muovit jotka leikkelin niin että ne tuli ihan cooleriin kiinni ja ilma ei enää päässyt virtaamaan auton alle vaan menee nyt noista jäähdyttäjistä läpi ja toi autto todella paljon lämpö ongelmiin. Sama juttu tehtiin samalla yhteen toiseen ahdettuun MX-5:een, joka kanssa oli kärsinyt pitkään lämpö ongelmista ja siinäkin autto paljon. Vielä ois tarkotus jossain vaiheessa vähän tilkitä tota pohjaa lisä muoveilla ja lisätä syylärin päälle levy joka estää ilmaa nousemasta coolerin ja syylärin edestä ylös. Lisäks pitäis ainakin etupuskuriin laittaa etulippa, joka myös ohjaa tota keulan ilmaa puskurin aukosta sisään ja toisaalta estää myös turhaa ilmaa pääsemästä auton alle ja näin pienentää nostetta. Noi lämmöt on noissa ahdetuissa MX-5:ssa aika usein ongelma kun konehuone on kohtuu pieni ja ahdas. Sit pitäis vielä keksiä joku hyvä paikka, josta ohjais noi konehuoneen ilmat fiksusti ulos eli varmaankin joko konepellin etuosasta tai pyöränkoteloista/lokareiden taka osasta.
tallennettu

MX-5 1,8 turbo
Soarer 2.5TT -> single turbo
S320 CDI
TatXa
Kyllönen
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1116



Sähköposti
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2011, 00:16:31 »

Olen useana iltana tätä aihetta tutkinut. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Lyhyesti mahdollisiman lähelle maata ja alle 14 asteen kulma. Paras olisi jos se lähtisi jo puolesta välistä autoa. Jossain kehotettiin muuttamaan tuota kulmaa jyrkemmäksi lopuksi. Palaan asiaan kun tiedän paremmin.

Paras artikkeli aerodynamiicasta so far:
http://strangeholiday.com/oops/stuff/annurev.fluid.38.050304.092016.pdf

Samalla kaverilla ilmeisen hyvä kirja aiheesta, jos vaan viitsi tilata amazonista.
tallennettu

Mrop
Vakioboardilainen
***
Poissa Poissa

Viestejä: 181



Sähköposti
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2011, 14:37:48 »

todella mielenkiintoinen pdf.
tallennettu

TatXa
Kyllönen
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1116



Sähköposti
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2012, 19:06:06 »

Olen useana iltana tätä aihetta tutkinut. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Lyhyesti mahdollisiman lähelle maata ja alle 14 asteen kulma. Paras olisi jos se lähtisi jo puolesta välistä autoa. Jossain kehotettiin muuttamaan tuota kulmaa jyrkemmäksi lopuksi. Palaan asiaan kun tiedän paremmin.

Paras artikkeli aerodynamiicasta so far:
http://strangeholiday.com/oops/stuff/annurev.fluid.38.050304.092016.pdf

Samalla kaverilla ilmeisen hyvä kirja aiheesta, jos vaan viitsi tilata amazonista.

Lähes vuosi. Hyvä hetki palata astialle.  Grin

En J. Katzin kirjaa tilannut vaan Simon McBeathin, koska siitä satui tulemaan juuri uusi painos. Katzin kirja varmaan ammattimaisempi, mutta tämä oli ihan "helppo" lukea. Sinäänsä kiva tuo uusi versio kun oli viittauksia näihin uusin F1 sääntöihin (2009), joiden piti helpottaa ohittamista.

Takadiffuussori toimii siis parhaiten jos voidaan pohja rakentaa kuten group C autoissa aikanaan. Eteen pieni viisto - suora kurkku, joka tuottaa suurimman downforcen - taakse mahdollisiman pitkä viisto. Toiminnallisesti siis venturi putki, kuten esim kaasutin. Group C autoissa ei ole splittereitä, koska se tuhoaisi diffusorin toiminnan (renkaiden kohdalla joissain kyllä on, mutta eihän se diffuussorikaan ole niiden kohdalla). Takasiipi C/F1 autoissa on lähellä diffuussoria, koska se tehostaa diffuussorin toimintaa merkittävästi.

Etudiffuussori parantaa splitterin hyötysuhdetta helpottamalla ja nopeuttamalla ilmavirtauksen kulkua auton alla eli vähemmän pyörteilyä. Haittapuolena ilmavirta konehuoneesta pääsee huonommin liittymään autonalla olevaan virtaukseen, joka voi haitata jäähdytystä vakio autolla.

Jäähdytys aukoissa kehotettiin myös käyttämään ennen jäähdytintä laajenevaa profiilia. Tarkoituksena siis hidastaa ilman nopeutta ennen kriittistä kohtaa. Poistumistiet hyvä myös miettiä, koska sitä ilmaa kyllä riittää keulla. Osien (aukko - jäähdytin) tiivistykseen mainittiin käytettävän jotain vaahtomuovia. Pitää tarkastaa/tutkia tätä jossain vaiheessa. Olis meinaan käyttöä.

Omaan projektiin tuo kirja ei hirveästi lisää intoa tai ideoita tuonnut. Etudiffuussoria kokeilen, jos jaksan splitterin tehdä, koska tuon tekee samalla vaivalla. Suurin homma on tehdä siihen kannakkeet, koska splitterin pitää sietää sen päällä seisomista. Ainakin jäähdytysilman blockaantumis efectiä ehkä voisi myös katu olosuhteissa testata (ideat ihan raakileita tässä mainittavaksi, mutta kehitellään lisää jos tarve tulee). Puskurin olisi hyvä olla matalin kohta autosta, kun sitä tasaista pohjaa ei ole. Näinhän se taitaa olla omassani, vaikka tosi pienellä marginaalilla. Muistutettiin myös, että pitäisi ensin olla alustan balanssi kohdallaan ennen kuin alkaa aerodynamiikkaa muuttamaan, ettei balanssia muutettaisi aerodynamiikalla. Minulla ei onneksi ollut tuollaisia ajatuksia, vaikka mahdollisuus kävi mielessä..

Tälläinen lyhyt "tiivistelmä" tuosta 300 sivun opuksesta. Kysykää jos vielä epäselvyyttä aerodynamiikasta. Voin yrittää tämän perus tiedon perusteella auttaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2012, 19:09:13 kirjoittanut TatXa » tallennettu

Blownmx6
Mr. Green
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1140


Murphy Motorsport Research by MRS. Crow


Sähköposti
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2012, 07:02:16 »

Mulla on myös tuo sama McBeathin aapinen. Ei se maallikolle ainakaan mitään helppoa luettavaa ole, paikoin hienoja diagrammeja, välillä ymmärrettävää tekstiä mutta suurin osa laskennallisista kaavoista yms menee yli hilseen. Toimii unilukemisena, pari sivua kerkee lukee ennenku tulee uni.  Grin

-B
tallennettu

Audi TT Blåpster (Onks toi oikeesti W12?)
Audi A3 Sportback (Hybrid - You save, I use)
Aprilia RSV1000RR Factory (R-ähinämopo)
Mazda MX-6 aka Nissan Calibra (SemiAttack2020?)
TatXa
Kyllönen
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1116



Sähköposti
« Vastaus #14 : Tammikuu 20, 2012, 10:11:01 »

Mulla on myös tuo sama McBeathin aapinen. Ei se maallikolle ainakaan mitään helppoa luettavaa ole, paikoin hienoja diagrammeja, välillä ymmärrettävää tekstiä mutta suurin osa laskennallisista kaavoista yms menee yli hilseen. Toimii unilukemisena, pari sivua kerkee lukee ennenku tulee uni.  Grin

-B

Mun on ollut pakko lukea vaikeampiakin kirjoja, joten en pitänyt pahana lukea ja vaikea kovin paljon helpompaa on tehdä. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa teknisemmin ja samalla olettaa lukian ymmärtävän paremmin aiemmin lukemansa. Muutamia lauseita joutu toki silloin tällöin skrollailemaan takaisin, kun en ei ihan kaikea kerralla tajua, mutta osittainhan johtuu sanastosta, kun käytti eri sanastoa kun oman alan julkaisuissa. Varmaan helpottaa jos totuttelee lukemaan teknistä kirjallisuutta helpommin ymmärrettävällä asialla eli missä asiat menee kuten maalaisjärjellä ajattelee.. Eipä niitä kaavoja välttämättä tarvitse tajuta. Bernoulin yhtälö ainut, jonka ymmärtäminen auttaa ymmärtämään miten virtaukset ja paineet liittyvät toisiinsa. Muut on tarpeellisia vasta kun on jotain dataa lyödä niihin, kuten downforce, drag ja nopeus.

Edit. Oli minunkin vaikea tuohon kirjaan tarttua, kun tilasin jo keväällä. Kesällä luin puolitoista kappaletta ja nyt jouluna loput. Ei vaan väsyneenä jaksa keskittyä pitkään. Loma lukemista.  Grin
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2012, 10:14:31 kirjoittanut TatXa » tallennettu

Blownmx6
Mr. Green
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1140


Murphy Motorsport Research by MRS. Crow


Sähköposti
« Vastaus #15 : Tammikuu 20, 2012, 11:42:42 »

Joo. Enpä koe kauheesti tuota ilmavirran ohjailua tässä vaiheessa ongelmaksi ennenkun pitää ruveta ajaa kahtasataa mutkista jne. Tietty oikein tehty on aina parempi kun väärin tehty tai se ettei oo tehty ollenkaan eli kyllä tuota jossain vaiheessa pitää ruveta miettimään tarkemmin. Suomalaisilla radoilla ja laatikkomallin autolla ja ~400hv tehoilla ei tuo nyt liene se eka kriittinen asia radan kiertämisessä, millä sheivataan sekunteja tai minuutteja kierrosajasta. Cheesy

-B
tallennettu

Audi TT Blåpster (Onks toi oikeesti W12?)
Audi A3 Sportback (Hybrid - You save, I use)
Aprilia RSV1000RR Factory (R-ähinämopo)
Mazda MX-6 aka Nissan Calibra (SemiAttack2020?)
TatXa
Kyllönen
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1116



Sähköposti
« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2012, 12:44:28 »

Alastarossa on kaksi mutkaa ja ahvenistolla yksi, joissa aerodynamiikan toimita tai toimimattomuus tulee aina esille (vauhtia yli 120 autolla kun autolla). Ei sillä, että noissa mutkissa sekunteja säästäisi pienillä muutoksilla, mutta omassani muuttuu ainakin balanssi aliohjaavasta yliohjaavaksi kun vauhti kasvaa. Tarkoittanee sitä, että perässä on enemmän nostetta kuin keulassa (vakio autossa siis nostetta ja tuo puskuri varmaan tekee keulasta neutraalin). Kovin ikävä efekti nopeiden kierrosten ajamisen kannalta, kun alkaa pelottamaan ajaminen.  Grin Sitten kun aion muuttaa hitaiden mutkien balanssia enemmän yliohjaavuden suuntaan niin pakkohan tuolle ongelmalle on jotain yritettävä tehdä. Toisaalta pienen downforcen lisäämisen ei tarvitse tarkoittaa isoa kasvua ilmanvastukseen. Amatöörille tehottomassa autossa iso siipi varmaan haittaisi kierrosaikoja. Ainakin siis ilmanottot kannattaa tehdä kerralla oikein, kun ne vaikuttavat myös tohon vastukseen ja tietysti jäähdykseen.

Aika näyttää onko pikkumuutoksissa järkeä ja muuttuuko balanssi. Toivottavasti jo ensi kesänä olisi viisaampi.
tallennettu

Blownmx6
Mr. Green
Administrator
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1140


Murphy Motorsport Research by MRS. Crow


Sähköposti
« Vastaus #17 : Tammikuu 20, 2012, 13:52:54 »

Näinhän se menee. Siinä vaan kun on noissakin mutkissa muuttujia, osuuko linja just kohdalleen, sattuuko hiukan keventämään kaasua keskellä mutkaa... Eihän se downforce noissa kohdissa tietysti mikään vika ole millään tavalla, mutta tarkoitin nyt vaan sitä että noissa tilanteissa vaikuttaa muukin kuin pelkästään se siivellä/ilmavirran ohjailulla saavutettu lisäpaino. Samaa mieltä ollaan siinäkin että ensin pitäisi hoitaa kaikki muu alusta/rengastus/korin jäykistykset jne kuntoon ennenkun oikeasti pääsee saavuttamaan isoja difuilla ja siivillä.

Se Alastaron takalenkin nopea oikea ennen Las Palmasia on ainakin sellanen paikka missä mopomiehet ei juuri höllää kaasusta. Itse löysään kaasua mutta tuskin kisakuskit paljoo antaa sinkistä löysiä. Aikalailla sama siinä Palmasin jälkeisessä nopeessa vasurissa. Ikäviä pomppuja muuten just ajolinjalla mopon kanssa tuossa mutkassa, oli ainakin toissakesänä.

Motoparkin takasuoran "shikaani" on varmaan yks paikka myös missä kunnollisesta downforcesta voisi päästä hyötymään. Olin joskus +10 vuotta sitten ajamassa mopoparkissa wanhalla 600cc Hondallani ja kun oli vähän porukkaa radalle menossa niin ajattivat autot ja mopot samaan settiin. Siellä oli joku Formula Fordilla sitte ajelemassa, suorilla oli jaloissa ja mutkissa toisinpäin. Ei liene siivettömänä ollut järin suuria downforsseja Cheesy, mutta neljän renkaan tuoma pitoetu on aika lyömätön.

Että silleen. Pitää jossain vaiheessa tuohon eero-dynamiikkaan perehtyä paremmin, ainakin jos tuo väärästä päästä vetävä joskus valmistuu. Wink

-B
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2012, 13:56:24 kirjoittanut Blownmx6 » tallennettu

Audi TT Blåpster (Onks toi oikeesti W12?)
Audi A3 Sportback (Hybrid - You save, I use)
Aprilia RSV1000RR Factory (R-ähinämopo)
Mazda MX-6 aka Nissan Calibra (SemiAttack2020?)
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!